Je leest nu dit blog over een treklier en een takel omdat je vast wel eens van gehoord hebt. Maar je weet niet precies wat het zijn. Of je weet hoe ze er allebei uitzien, maar je bent een beetje in de war omdat je hun verschillen niet goed weet. Je weet niet precies welke van de twee je het beste kan kopen om je klus te klaren. Treklier of lier, takelVeel mensen gebruiken de woorden ‘lier’ (als in treklier) en ‘takel’ door elkaar. Ze lijken inderdaad wel wat op elkaar, maar geloof me, ze zijn voor twee heel verschillende doeleinden geschikt. Eenvoudig gezegd is een lier een hulpmiddel om een zware last horizontaal te trekken. Je kunt er bijvoorbeeld vrachtwagens en auto’s mee trekken. Vooral als ze vast komen te zitten in de modder of een soortgelijke situatie waar de vrachtwagen of auto niet zelfstandig uit kan wegkomen. Verschillende capaciteitenEen lier is een apparaat dat gebruikt wordt om kabels op te winden. Deze kabels worden geleverd in metalen of synthetische uitvoering. Het heeft een setup om te helpen druk uit te oefenen om zware voorwerpen te trekken. Dat betekent dus dat je de beste resultaten kunt krijgen als je zware voorwerpen horizontaal wilt trekken. Ze zijn er in verschillende maten, capaciteiten en vermogens opties. Sommige kunnen een lading van maximaal 1.600 kilo trekken, sommige kunnen meer en andere weer minder trekken. Via de website www.hijswinkel.nl kun je ook over treklieren meer informatie vinden. Een lier is geen takelEen takel daarentegen lijkt op de treklier. Maar je kunt hem gebruiken om zware lasten niet horizontaal zoals bij een lier, maar verticaal te trekken (tillen). Net zoals de lier verschillende capaciteiten heeft, is de takel ook verkrijgbaar in verschillende maten en verschillende gewichten die hij kan tillen. Takels zijn zo sterk dat je ze kunt gebruiken om een vrachtwagen, kajak, jeep, motor, boot en tractor op te tillen, denk maar aan allerlei zwaar spul. Probeer dit gewicht zeker niet te tillen met een treklier (het woord zegt het natuurlijk ook al), die crasht geheid onder zoveel gewicht. |