De supermarkten triggeren ons als consument om meer dingen te kopen dan we eigenlijk van te voren zouden willen. Supermarkten proberen je met psychologische marketing te beïnvloeden. Zij beïnvloeden daarmee jouw koopgedrag in de winkel. De producten die dan worden gekocht zijn niet de producten die je normaal zou kopen. Dit type producten wordt zo neergezet dat je er langsloopt en dan uiteindelijk meeneemt. Een echte situatieStel je voor de situatie op een warme zomerdag ga je even vlug naar de supermarkt om even wat eten te halen voor het avondeten. Je loopt de winkel in en de koele airco komt je meteen tegenmoet. Je loopt richting de vers afdeling voor je sla uit heerlijke koele koeling. Vervolgens loop je richting de vlees afdeling en kom je langs een aantal winkel displays met bier. Een lekker verfrissend biertje voor bij het eten op deze warme zomeravond. Niet veel verder staat weer een display. Dit keer met een lekker flesje ice tea. Je kunt je nu niet weer verzetten tegen de behoefte. Het is 30 graden buiten en een dorstlesser is wel een even lekker verfrissend. Je besluit dus dan toch maar om een flesje ice tea van 0,5 liter mee te nemen in plaats van te wachten tot thuis waar een grote fles cola op je wacht. Je vervolgd je weg naar het vlees. Daarna loop je door richting de kassa. Je komt langs de vrieskasten. Je voelt de kou. Je besluit dan ook maar om voor de komende dagen een pak ijsjes mee te nemen. Zo heb je na het eten nog een lekkere verfrissende afsluiting. Je loopt daarna door richting de kassa waarbij je nog een aantal actiekoppen en displays passeert. Je laat je niet verleiden door die zakken chips die daar liggen. Aan de kassa leg je al je producten op de band. Je ziet boven de band nog dat pakje kauwgum liggen waarvan je denkt poh dat is misschien wel lekker voor morgen als ik op mijn werk zit. Met die kauwgum kan ik me namelijk beter concentreren. Achteraf zie je dat je twee keer zoveel geld kwijt bent voor de boodschappen die je eigenlijk kwam halen. Het is dus zo dat je al die producten van te voren eigenlijk niet nodig had. De winkel displays zijn dan een van de oorzaken die daar voor zorgen. |
https://endlessbranding.com/winkel-display/ |